Projekt

Det är både roligt och tacksamt att hjälpa företag och organisationer att växla upp sin kommunikation och marknadsföring. En grafisk profil, en genomtänkt företagspresentation och en strategi för hur man ska kommunicera kan göra stor skillnad. När jag känner att jag kan göra skillnad då blir jag motiverad och engagerad, därför gillar jag att jobba långsiktigt och i projekt.

Som entreprenör skapar jag gärna egna projekt. Magasin Laholm och Hej Laholm är exempel på det.

Tidningar

Tidningsproduktion har varit en stor del av MacMedias verksamhet genom åren, inte bara genom Magasin Laholm och Hej Laholm. Före ”Laholmstidningarna” fanns både interntidningar och medlemstidningar.

Böcker

Att göra en bok är ett stort projekt och innefattar många moment. Vill man göra en bok har man ofta en idé kring innehåll men vet inte så mycket mer. Det kan vara bra att ta hjälp av någon med erfarenhet. Behöver du hjälp med projektledning, redigering eller formgivning så finns mycket erfarenhet både av projekt till kunder och genom eget förlag.

Bilkåristen 5 2001 Framsida Ystad Military Tattoo

Trycksaker

Mängder av trycksaker har producerats genom åren. Trots den digitala eran så behövs det trycksaker också. Eftersom trycksaken är mer sällsynt nu så har blivit mer exklusiv. MacMedia fixar fram det du behöver från litet till stort – visitkort, inbjudningar, affischer, foldrar, broschyrer, kataloger och årsredovisningar.

Logotyper och grafiska profiler

För att skapa igenkänning är det viktigt att vara konsekvent. En tydlig grafisk profil underlättar marknadsföringen av ditt företag. Den grafiska profilen är mycket mer än en logotyp, den innefattar val av färger och typsnitt och hur man använder sig av designelement. Det går att göra en enkel grafisk profil som ryms på en A4, det räcker länge för det lilla företaget. På ett större företag med fler som producerar material krävs mer för att kunna hålla en enhetlig profil. MacMedia har producerat och förnyat många logotyper genom åren. Det är en spännande och kreativ uppgift.

Svenska Filmdagarna

Sedan 1997 är filmfestivalen Svenska Filmdagarna ett årligt inslag i Laholms kulturliv. MacMedia har varit med och uppdaterat festivalen och gett den dess logotyp och grafiska profil. Varje år i mars bjuds biobesökarna på mängder av svenska filmer och ofta besök av regissörer och skådespelare som gillar att besöka vår filmfestival. Det är inte bara på biografen det är aktivitet, Laholms centrum skyltar med filmtema och det är workshops och festligheter. Svenska Filmdagarna är ett populärt och festligt evenemang. Det märks när det är filmfestival i Laholm. Bilden är ett original till en kylskåpsmagnet.

Laholms Konstmånad

Laholms Konstmånad började som en utställning av ett antal konstnärer. Utställningen uppskattades av både besökare och konstnärer och man ville att fler skulle få möjligheten. Nu har det blivit ett årligt evenemang med flera samlingsutställningar och konst i butikernas skyltfönster. Det finns många samarbeten och många kringaktiviteter som guidningar, workshops och konst på bio. Numera kan vi förvänta oss att Laholms centrum fylls av konst, varje oktober. MacMedia har varit med och byggt upp projektet och gjort logotypen. 

Destination Hallandsåsen

Destination Hallandsåsen är en ekonomisk förening. MacMedia har förmånen att arbeta med destinationsguiden som marknadsför Hallandsåsen och presenterar medlemsföretagen.

Magasin Laholms besökskarta

I och med att MacMedia gav ut Magasin Laholm låg det nära till hands att också ge ut en besökskarta. Kunderna, ofta inom besöksnäringen, kunde annonsera i båda produkterna med samma annons. Kartan delades ut gratis till besökare.

Några stora och viktiga projekt genom åren.

Magasin Laholm logo

Tidningen startades för att lyfta det positiva med Laholm

Jag tyckte det fanns så mycket i Laholm som inte värdesattes av invånarna. Många hade inte ens koll på hur mycket det fanns i kommunen. Därför startade jag Magasin Laholm. Det viktiga var att tidningen skulle delas ut till alla hushåll för vem är de bästa ambassadörerna om inte de egna invånarna. Det första numret kom ut 2007. Sen dess har tidningen delats ut till hushåll och turister med tre nummer per år. Från och med 2023 trycks det ingen tryckt tidning men Magasin Laholm finns på sociala medier och på magasinlaholm.se.

På webben finns evenemang och en hel skattkista med redaktionellt

Magasin Laholm lyfter det som är bra oavsett om det är kultur, natur, historia, personer eller företag. Genom att publicera reportage på webbplatsen så bevaras en massa fina reportage för framtiden. Texterna blir sällan inaktuella utan kan vara till glädje för många år efter år. Det är därför vi kallar det för en skattkista. Vi fortsätter att lägga in äldre reportage men framförallt fylls skattkistan på med nytt redaktionellt material hela tiden. Ett tiotal skribenter delar med sig av tips och intressanta reportage.

I evenemangskalendern kan du hitta en del av det som är på gång i Laholm och grannkommunerna.

Hej logo

Hej Laholm – en annonstidning för den nyfikne och aktive

Vi tyckte Laholm behövde nåt kul därför gav vi ut annonstidningen Hej Laholm, en lillasyster till Magasin Laholm. Shopping, kultur och nöje i massor. Nyfikna reportage, finfina erbjudanden, bubblande notiser, oväntade gästkrönikor. Tidningen gavs ut under åren 2017-2019. Vi som gjorde det är Susanne Anderssson, Tidningsteamet, Eva Salander, Tuleva och jag Ulrika Träff, MacMedia.

Vi tyckte Laholm behövde nåt kul

Vi satt en kväll på Annabelle, åt en pizza och drack ett glas vin och väntade på att vi skulle gå över till Biograf Maxim för att se kvällens film med Filmklubben. Vi insåg där och då att vi kompletterar varandra väldigt bra, inte bara som vänner utan i mediabranschen. Det var början till Hej Laholm. Sen följde ett antal roliga år då vi testade restauranger, visade upp favoriter från butiker och marknadsförde kulturen. Produktionen var rolig, lättsam och personlig och vi ser alla tillbaka på den tiden med värme. Hej Laholm finns nära hjärtat. 

Förlaget Tre ärtor logo

Konstnären, miljöingenjören och kommunikatören ville sprida kunskap om miljö – startade ett förlag och gav ut en bok

Vi var tre som alla ville  bidra till att öka kunskapen om milj miljömålen behövde spridas. Konstnären Leona Oppenheimer har gjort färggranna målningar som fått illustrera boken. Miljöingenjören Helena Bogren har stått för all viktig fakta. Jag, kommunikatören Ulrika Träff, har stått för upplägg, formgivning och marknadsföring. Boken kom ut 2008.

En personlig konstbok om 16 nationella miljömål

Sveriges riksdag har antagit 16 miljökvalitetsmål. Dessa mål ska styra allas vårt miljöarbete till ett hållbart samhälle. Målen kräver insatser från alla i samhället – från offentlig förvaltning och näringsliv till organisationer och enskilda människor. Den här boken handlar främst om hur vi som enskilda människor kan delta i miljöarbetet. Små förändringar som görs av många, har stor betydelse för utvecklingen. ”Vi lever på jorden” är en kombinerad konst- och miljöbok. Pekpinnar och domedagsprofetior lämnas därhän till förmån för framtidshopp och färgstarka bilder. Förändrar gör man för att man vill och har kunskapen.